Wil jij ook meer klanten, meer omzet, meer plezier?

Niveaus van Communicatie

Niveaus van Communicatie

Er zijn verschillende ‘lagen’ in communicatie. Waar we ons in het algemeen het meest op focussen is de inhoud (waar gaat het over).  Daarna hebben we het vaak over procedurele zaken en dan bedoel ik de structuur en het verloop van het gesprek (agenda, dialoog, discussie).  De belangrijkste communicatie laag is echter communicatie op relatieniveau (hoe staan we t.o.v. elkaar, wat vinden en voelen we).  Daar staan we niet altijd genoeg bij stil is mijn observatie en mijn ervaring.

Wanneer de onderste laag (relatielaag) niet goed is, wordt het namelijk ook erg lastig om de inhoud op de gewenste manier te bespreken. Als je de drie niveaus toepast in je gesprek kun je leiding nemen in het gesprek en de richting beïnvloeden.

 

Afbeelding1

 

Tips:

Inhoud: weet goed waar het over gaat/moet gaan, bereidt je goed voor.

Procedure: maak een gespreksagenda, wie voeren het gesprek, hoe lang duurt het.
Interventievoorbeeld: ‘Zullen we dit onderwerp nu even laten rusten gezien het doel van het gesprek?”

Relatie: zonder relatie wordt het gesprek moeilijk.
Hoe bouw je die relatie? Met aandacht, door te laten uitpraten, met goede samenvattingen, door aan te sluiten en door te vragen.
Oftewel: bezig zijn met die ander en dus met de relatie.
Onthoud: als een gesprekspartner zich niet serieus genomen voelt, heeft doorgaan op de inhoud ook geen zin meer.
Interventiemogelijkheid: benoem wat je ziet. ‘Ik zie dat je twijfelt, ik heb het idee dat je niet luistert, etc.’

Conclusie; je leidt het gesprek wanneer je op verschillende niveau’s interventie kunt plegen, daarmee worden de gesprekken ook veel aangenamer en dat is toch wat we willen?

Succes!